Albert Edelfeltin jalanjäljillä

Edelfeltin jalanjäljillä oli lauantaina 9.9. mukana 42 retkeläistä. Myös tosi monta ei-jäsentä - hieno juttu että saimme bussin miltei täyteen! Toivottavasti saimme muutenkin herätettyä kiinnostusta yhdistykseemme.

Ensin Haikon Ateljeessa kuulimme Hanna Kaarina Syrjäläisen esitelmän Albert Edelfeltin elämästä ja näimme hänelle rakkaan kesänvietto- ja työskentelypaikan, jossa hänen ensimmäiset taulunsa on luotu. Ateljeegallerian seinällä näimme myös kuuluisan satasen huutokauppamuotokuvan - mielenkiintoinen oli tarina! Galleriassa oli esillä myös vaihtuvana näyttelynä eri taiteilijoiden töitä Edelfeltin tyyliin.

Ennen Ateneumin näyttelyä porukkamme hajaantui lounastelemaan kuka mihinkin Helsingin keskustassa. Ryhmäsisäänkäyntiin kuitenkin osattiin hienosti, ja ajoissa, kuten kaikkialla muuallakin retken aikana. Upeaan näyttelyyn oli Ateneumiin koottu taiteilijan töitä monesta eri kokoelmasta, kotimaasta ja ulkomailta, sekä yksityisiltä seiniltä.  Näyttely oli taitavasti esille pantu, sopivin teemoituksin ja opastekstein. Joten vaikka emme saaneet varattua enää opastusta ryhmälle kokonaisuuteen oli helppo tutustua.

Kiitos yhdistyksen retkitoimikunnalle ja retkenjohtajalle, Haatajan Tarjalle luonnikkaasta huolenpidosta ja myös kaikille osanottajille - tavataan taas retkien merkeissä!

Haikon oppaamme Hanna Syrjänen ja vieressä sadan euron Edelfelt
Ateljeerakennus, jolla tänä vuonna ikää 140 vuotta .
Ateljeen interiööri
Ja lopuksi Ateneumiin Edelfeltin taidetta katsomaan!