KALLIS-ympäristötapahtuma

Orimattilan Taidemuseossa

14.9. - 8.10.2021

Logo: Helmi Eskelinen, Orimattian Taideyhdistyksen kuvataidekoulu

Tervetuloa  Pinnalla ja Pinnan alla  -näyttelyn  avajaisiin tiistaina 14.9.21 klo 12-19  Orimattilan taidemuseoon!

Pinnalla ja pinnan alla -näyttely  kertoo valokuvin ja videoin Kallis-ympäristötapahtumasta Orimattilan Kalliojärvellä 7.8.2021. Mukana on myös vedenalaisia otoksia.

Tapahtumapäivän aikana kerättiin maastosta ja vedestä monenmoista roskaa.  Veteen päässyt törky hajoaa mm. mikromuoviksi, joka voi päätyä eläinten ja lopulta ihmistenkin elimistöön.  Sotku on lähellämme, emme voi enää ulkoistaa sitä eteläisen Tyynenmeren muoviroskapyörteeseen. Kallis-ympäristötapahtumassa puhdistettiin myös töhryjä kalliopinnoista ja tällä tavoin palautettiin kallioita ja kiviä omaan luonnolliseen kauneuteensa.

Tapahtuman pääjärjestäjänä toimii Orimattilan Taideyhdistys ry, kumppaneinaan suunnistusseura Rastivarsat ry, partiolippukunta Orimattilan Samoilijat ry sekä Niemenkylän – Tönnön Nuorisoseura ry.

KALLIS-ympäristötapahtuma kuuluu Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021

-ohjelmaan.

Orimattilan taidemuseon aukioloajat ovat  ti-ke 12-19, to-pe 12-16 ja la-su 12-15. Maanantaisin suljettu. Osoite on Lahdentie 65, kulttuuritalon 2. krs.

Liikuntarajoitteisille on hissi B-rapussa.

Lisätietoa näyttelystä:

Hannele Näveri-Ranta / Orimattilan Taideyhdistys

puh 0408473080

Kuvia näyttelystä

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Poistamme töhryjä kallioiden kivipinnoista Orimattilan Kalliojärven jylhän upeissa maisemissa. Käytämme maastoon sopivia menetelmiä, jotka ovat turvallisia sekä ihmisille että luonnolle. Vietämme kesäpäivän iloisesti yhdessä työskennellen kauniissa luonnossa. Toimijat ilmoittautuvat etukäteen, mutta paikalle voi tulla seuraamaan työskentelyä.
Dokumentoimme puhdistustyössä oppimamme sanoin ja kuvin ja jaamme tulokset muillekin ympäristötietoisuuden lisäämiseksi. Järjestäjinä ovat Orimattilan Taideyhdistys ry, urheiluseura Rastivarsat ry ja partiolippukunta Orimattilan Samoilijat ry. Tilaisuus on osa Lahti – Euroopan ympäristöpääkaupunki 2021 -ohjelmaa.

• la 7.8. klo 11–18
  • Kalliojärvi, 16300 Orimattila
  • Käyntiosoite: Uimarannantie 154

Yhteyshenkilö Hannele Näveri - Ranta

hannele.naveri.ranta@gmail.com

Orimattilan Aluelehti 4.8.2021

Seutu4 Aluelehti 18.8.2021

VILLE HAKALA, Päätoimittaja,

Keski-Häme

Kuvagalleriassa projektin edistymisestä. Klikkaa kuvaa, tiedät enemmän.

PÄIVÄN TAPAHTUMIA 7.8.21

Ylen uutiset